МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
від 10.08.2015 №1/9-380
Управління (департаменти) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій
Інститути післядипломної педагогічної освіти
Загальноосвітні навчальні заклади
Щодо методичних рекомендацій для учнів 4-х та 7-х класів загальноосвітніх навчальних закладів
Міністерство освіти і науки надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо використання навчальної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах при вивченні предметів інваріантної складової навчального плану у 4 та 7 класах 2015/2016 навчального року.
Просимо довести їх до відома керівників загальноосвітніх навчальних закладів та вчителів.
Заступник Міністра П. Полянський
Бєскова, 481-32-01
Всесвітня історія
До навчальної програми для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів із всесвітньої історії на 2015-2016 навчальний рік було внесено ряд змін, що вимагають критичного підходу, певної трансформації матеріалу порівняно з підручниками, виданими в 2007 році.
Навчальна програма для учнів 7 класу передбачає практичні заняття, яких не було в попередній програмі. Теоретичний матеріал до кожного з цих занять наявний у підручниках, виданих у 2007 році, що дозволяє ознайомитися з ключовими датами, особистостями, причинами, наслідкам та перебігом подій, специфічними історичними явищами та термінами. Практичні заняття мають на меті сприяти розвиткові в учнях 7-х класів аналітичного мислення, мовних навичок, злагодженої колективної роботи, вміння працювати з ілюстраціями, історичними картками та документами. Радимо вчителям проводити ці заняття у формі широкої дискусії, роботи в парах, малих групах тощо. Доцільним є використання учнями та вчителями додаткових джерел інформації: художньої літератури, Інтернет-сайтів тощо.
Запитання та завдання, подані в кінці кожного параграфа підручників 2007 р., дозволяють здійснити перевірку та актуалізацію знань і виконати державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Також рекомендуємо вчителям під час проведення занять звернути уваги на українознавчий аспект матеріалу, недостатньо розкритий у нині діючих підручниках.
Суттєвого перегляду вимагає зміст та порядок подачі теоретичного матеріалу в підручнику, що не завжди збігається з вимогами чинної програми. Наводимо відповідність тем:
Навчальна програма 2015-2016 н. р.
|
Підручники, видані в 2007 р.
|
Розділ І. Візантійська імперія. Арабський халіфат
|
Розділ 3. Візантія. Арабський світ
|
Розділ ІІ.
|
Розділ 1.
|
— Зв’язок людини і природи. Рух населення.
|
— § 1 «Народження середньовічної Європи» та 2 «Людина та її довкілля».
|
— Три стани середньовічного суспільства
|
— § 4 Суспільство і держава.
|
— Християнізація Європи. Християнська церква раннього Середньовіччя.
|
— Розділ 2, § 6. Католицька церква в V – XIII ст.
|
— Практичне заняття «Замок. Рицарські традиції. Життя селян»
|
— Розділ 1, §§ 2, 4 «Замок та його мешканці»; § 4, пункти 3 «Світські феодали» та 4 «Трудівники-селяни».
|
Розділ ІІІ.
|
|
— Походи вікінгів та їх завоювання
|
— Розділ 4, § 10 «Народи і країни Скандинавії»
|
— Хрестові походи
|
— Розділ 2, § 7 «Вершина могутності і занепад папства»
|
— Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій.
|
— Розділ 1, § 4 «Суспільство і держава»; відомості про станово-представницькі органи окремих європейських держав містяться в окремих параграфах підручника відповідно до країни.
|
— Італійські торговельні республіки. Реконкіста. Утворення королівства Іспанія.
|
— Розділ 4, § 14 «Розмаїття Середземноморського світу».
|
Розділ IV.
|
|
— Наукові і технічні досягнення.
|
— Розділ 5, §15 «Знання і освіта»; Розділ 1, § 3, пункт 1 «Успіхи техніки».
|
— Книгодрукування
|
— § 16, пункт 3 «Диво книгодрукування».
|
— Християнська церква в ХІ – ХV cт.
|
— Розділ 2, § 6-7
|
— Практичне заняття: «Середньовічні школи та університети. Життя середньовічного студента».
|
— Розділ 5, § 15, пункт 3-4
|
— Архітектура і мистецтво.
|
— § 15, пункт 1 «Біля витоків середньовічної культури» ; § 16, пункти 1-2, 4.
|
— Раннє Відродження й гуманізм.
|
— § 16, пункт 5.
|
Розділ V.
|
|
Практичне заняття: «Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій».
|
Розділ 6, §17, пункт 1 «Від Великої Моравії до чеського королівства»
|
Розділ VI.
|
|
Османська імперія.
|
Розділ 6, §20 «Турецька держава: через загарбання до імперії»
|
Зазначимо, що матеріали, розміщені в підручниках 2007 року видання, є ширшими за обсягом та наповненістю, ніж того вимагає навчальна програма, що буде впроваджуватися в 2015-2016 навчальному році (зокрема, тема повсякденного життя Західної Європи, Північно-Східної Русі та Московської держави). Рекомендуємо здійснювати підготовку та перевірку знань учнів відповідно до вимог чинної програми. Наводимо теми, виклад яких відсутній у підручниках:
— Повторення. Місце історії Стародавнього світу в історії людства. Рекомендуємо провести бесіду та обговорення матеріалу зі всесвітньої історії, вивченого в 6 класі;
— Велике князівство Литовське. Тема детально вивчається в курсі історії України в 7 класі, потребує короткого розгляду в контексті європейської історії доби Середньовіччя.
Таким чином, з урахуванням вищевикладених рекомендацій підручники авторів Подаляк Н. Г. та Ліхтея І.М. «Історія Середніх віків», що вийшли друком в 2007 році, можуть використовуватися вчителями та учнями 7-х класів загальноосвітніх навчальних закладів у 2015-2016 навчальному році відповідно до вимог чинної навчальної програми.
|